Αυτ/του C.B.



Γράφει ο Μάκης Μανωλάτος
 AC488@hotmail.gr    

ΚΙΝΗΤΑ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΦΩΝΑ C.B.

Αγαπητοί φίλοι της Citizens Band γεια σας. Σήμερα θα ασχοληθούμε με το γνωστότερο και πλέον διαδεδομένο είδος ραδιοτηλεφώνου C.B:
Τα κινητά ή mobile C.B.
Σύγχρονο κινητό ραδιοτηλέφωνο C.B. διαμόρφωσης AM/FM.

Σκοπός του mobile C.B. είναι δώσει την δυνατότητα στον χειριστή του να επικοινωνήσει από το αυτοκίνητο του με άλλους C.B-ers, που και αυτοί βρίσκονται στα αυτοκίνητα τους, ή στα σπίτια τους, ή κινούνται πεζοί κλπ.
Είναι ένα μοναδικό μέσο ελεύθερης επικοινωνίας, απλό στην χρήση του, που ενσωματώνει τόσες πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, ώστε όχι άδικα μπορούμε να το αποκαλέσουμε ένα τεχνολογικό θαύμα του 21ου αιώνα.

Αυτές οι υπέροχες συσκευές, είναι οι πολυπληθέστερες στην αγορά γιατί μπορούν να χρησιμοποιηθούν παντού, στο σπίτι σαν ραδιοτηλέφωνα βάσεως, στην εξοχή ή στο Camping σαν υπαίθρια ραδιοτηλέφωνα, στο αυτοκίνητο σαν κινητά ραδιοτηλέφωνα, στο σκάφος, την βάρκα ή το φουσκωτό σαν ραδιοτηλέφωνα Marine. Στο εξωτερικό χρησιμοποιούνται και στις ιπτάμενες υπερελαφρές συσκευές, εδώ στην Ελλάδα προτιμούν τα VHF.

Η πρώτη γνωριμία με τα Mobile ραδιοτηλέφωνα C.B.

Στο σωτήριο έτος 2013, στην αρχή του 21ου αιώνα, τα mobile ραδιοτηλέφωνα C.B. τροφοδοτούνται απευθείας από την μπαταρία των 12 ή 24 Volt του αυτοκινήτου, φορτηγού, τροχόσπιτου, σκάφους κλπ. Για τον λόγω αυτό, όλο και περισσότερα ραδιοτηλέφωνα mobile έχουν σύστημα αυτόματης επιλογής τάσεως 12/24 Volt. Πριν από την εμφάνιση αυτών των σύγχρονων ραδιοτηλεφώνων αυτόματης ανίχνευσης τάσεως,
οι C.B-ers συνέδεαν το ραδιοτηλέφωνό τους στην τελευταία από τις εν σειρά μπαταρίες, εκείνη την μπαταρία δηλαδή που έδινε το (-) μείον στο «σασσί» του αυτοκινήτου. Εναλλακτικά χρησιμοποιούσαν ένα 24 Volt /12 Volt Converter.

Σύγχρονο ραδιοτηλέφωνο C.B. διπλής τάσης.

Μέχρι το σύστημα της αυτόματης εναλλαγής τάσεως να καθιερωθεί σε όλα τα mobile ραδιοτηλέφωνα, θα πρέπει να βεβαιώνεστε ότι το ραδιοτηλέφωνο που σας ενδιαφέρει είναι συμβατό με την τάση του ηλεκτρικού συστήματος του οχήματός σας.


DC to DC Converter, μετατρέπει τα 24 σε 12 Volt. Επιτρέπει να τροφοδοτηθούν τα 12 VoltC.B. από 24 Volt-ες μπαταρίες.

Αγαπητοί φίλοι ο οδηγός ενός αυτοκινήτου για να οδηγεί με ασφάλεια, θα πρέπει κάθε τι μέσα στο αυτοκίνητο να τον διευκολύνει στους χειρισμούς του, αλλά και να τον προδιαθέτει ευχάριστα. Η ψυχολογική κατάσταση του οδηγού είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες ασφάλειας σε ένα ταξίδι ή μια μετακίνηση.

Οι κατασκευαστές ραδιοτηλεφώνων C.B. το γνωρίζουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο, για τον λόγω αυτό, τους ενσωματώνουν ένα πλήθος τεχνολογιών που διευκολύνουν τον οδηγό - C.B-er όχι μόνο στον χειρισμό του, αλλά και στο είδος και πλήθος των εφαρμογών που θα συμβάλουν στην ασφαλέστερη οδήγηση, και την καλή ψυχολογική κατάσταση του οδηγού.

Τα ραδιοτηλέφωνα C.B. του 21ου αιώνα δεν είναι απλά πομποδέκτες φωνής, ο κάθε κατασκευαστής τα εμπλουτίζει και με εφαρμογές που κάνουν την ζωή του οδηγού όσο το δυνατόν ευκολότερη.

Mobile C.B. και μουσική!

Αν και προσωπικά όταν οδηγώ μου αρέσει να ακούω τον «θόρυβο της μπάντας» και τα «τεκτενώμενα» στο κανάλι 11 (κανάλι κλήσεων), οι περισσότεροι C.B-ers ενεργοποιούν την φίμωση του ραδιοτηλεφώνου τους για να μην ενοχλούνται από τον θόρυβο της μπάντας και συνήθως ακούνε την αγαπημένη τους μουσική.

Εδώ λοιπόν έρχεται η περίφημη «σύγκληση των τεχνολογιών» και μετατρέπει το ραδιοτηλέφωνο C.B. του αυτοκινήτου σε ένα υψηλής ποιότητας  στερεοφωνικό σύστημα, που αναπαραγάγει ψηφιακή μουσική με κωδικοποίηση MP3. Είπατε κάτι;

Τα ραδιοτηλέφωνα αυτού του είδους έχουν την δυνατότητα να αναπαράγουν την αγαπημένη σας μουσική, που έχετε ήδη γράψει, σε USB Stick ή σε SDRam! και όχι μόνο, αν είστε κάτοχος κινητού τηλεφώνου που έχει την δυνατότητα αναπαραγωγής μουσικής σε οποιοδήποτε Format, τα σύγχρονα ραδιοτηλέφωνα αυτού του είδους έχουν ειδική είσοδο, που δέχεται την μουσική τους και την αναπαράγει στερεοφωνικά! Αυτό ονομάζεται: ή  σύγχρονη τεχνολογία, στην υπηρεσία του  C.B-er οδηγού.

Δείτε ένα τέτοιο  mobile C.B. στις επόμενες εικόνες…



Ραδιοτηλέφωνο C.B. και MP3 Player με στερεοφωνικό ήχο! Και έγχρωμη οθόνη TFT.  Τα πάντα στην διάθεση του C.B-er οδηγού.

Αν η εμπρός πλευρά  του ραδιοτηλεφώνου σας εντυπωσίασε, δείτε και την πίσω, σας θυμίζει C.B. ή στερεοφωνικό;


Όχι δεν είναι στερεοφωνικό, C.B. είναι με στεροφωνικό προφίλ.

Στις εξόδους Left και Right συνδέονται  τα ηχεία του αυτοκινήτου σας, ή  ένας εξωτερικός στερεοφωνικός ενισχυτής που σας επιτρέπει να μετατρέψετε τα αυτοκίνητό σας σε Stereo studio HiHi…

Φυσικά αν το mobile ραδιοτηλέφωνο το χρησιμοποιείτε σαν Ραδιοτηλέφωνο βάσης, τότε έχετε στο σπίτι ένα και θαυμάσιο στερεοφωνικό!
Δείτε….

Στην οθόνη TFT! βλέπετε τον MP3 Player να παίζει, από τα ηχεία ακούτε την αγαπημένη σας μουσική, ενώ συγχρόνως κάνετε monitoring στο κανάλι 19.

Mobile C.B. και κινητή τηλεφωνία.

Αν και πολλοί θεωρούν ότι η κινητή τηλεφωνία και η υπηρεσία Citizen   Band είναι από ανταγωνιστές έως εχθροί, εν τούτοις η σύγκλιση των τεχνολογιών κατόρθωσε να συνεργάζονται αρμονικά προς όφελος του οδηγού – C.B-er.

Η σύγχρονη τάση λοιπόν, θέλει ο οδηγός - C.B.er να διαβάζει τον αριθμό του τηλεφώνου που τον καλεί, και τα  SMS που έρχονται στο κινητό του τηλέφωνο, απευθείας στην οθόνη του ραδιοτηλεφώνου του, να ακούει την φωνή του ανταποκριτή του από το μεγάφωνο του C.B. του, και να χρησιμοποιεί την Bluetooth τεχνολογία για την συνεργασία GSM mobile phone με το Citizens Band Radio.

Έξοδος USB για φόρτιση και τροφοδοσία κινητού τηλεφώνου.

Καλά και Άγια τα κινητά τηλέφωνα, αλλά σε αντίθεση με το C.B. που τροφοδοτείται από την μπαταρία του αυτοκινήτου, το κινητό τροφοδοτείται από την ενσωματωμένη σε αυτό μπαταρία η οποία έχει την κακή συνήθεια να…..τελειώνει!

 Σε αρκετά mobile ραδιοτηλέφωνο C.B. υπάρχει ειδική έξοδος στο πρότυπο USB, η οποία δίνει την απαιτούμενη τάση για την λειτουργία και την φόρτιση του κινητού τηλεφώνου.

Δείτε στις επόμενες εικόνες ένα τέτοιο ραδιοτηλέφωνο…

Ποιος θα το πίστευε ότι θα ερχόταν η ημέρα όπου ραδιοτηλέφωνα C.B. και mobile GSM phone θα συνεργαζόταν αρμονικά!

Φανταστείτε πόσο εργονομικό είναι ενώ οδηγείτε και ακούτε τους φίλους σας να συνομιλούν, να «χτυπήσει» το κινητό σας στο…. C.B. σας και να συνομιλήσετε με την σύζυγο σας ακούγοντας την από το ισχυρό μεγάφωνο του, ή να διαβάστε το μήνυμα που σας έστειλε στην μεγάλη και ευανάγνωση οθόνη του. Ασφάλεια, εργονομία και απόλυτη εξυπηρέτηση.
Αυτή είναι η τεχνολογία των mobile C.B. «νέας γενιάς».

Mobile C.B. και τεχνολογία DECT

Σύγχρονο Mobie C.B, και το ασύρματο μικρόφωνο με εμβέλεια 100m.

Αν ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που «το λέει η καρδιά τους», και έχετε ενταχθεί σε κάποια εθελοντική ομάδα διάσωσης, εκτάκτων αναγκών κλπ, και το mobile ραδιοτηλέφωνό σας είναι ο συνδετικός σας κρίκος με τα άλλα μέλη της ομάδος σας, ένα ραδιοτηλέφωνο βάσεως, ή με κάποια κρατική αρχή, τότε η ζωή και η αποστολή σας γίνονται ευκολότερες με την τεχνολογία DECT, η οποία επιτρέπει στον C.B-er να χρησιμοποιεί ένα ασύρματο μικρόφωνο σε απόσταση μέχρι 100m μακριά από το αυτοκίνητο του. Αυτό το ασύρματο μικρόφωνο του επιτρέπει να εκπέμπει – ακούει χρησιμοποιώντας το mobile ραδιοτηλέφωνό του σαν επαναλήπτη – repeater.

Φανταστείτε λοιπόν, ότι ένα λεωφορείο με επιβάτες έχει εκτραπεί από την πορεία του και έχει πέσει μέσα σε μια χαράδρα στην άκρη του δρόμου. Ο C.B-er ή ο διασώστης, μπορεί να σταματήσει κοντά στο σημείο του ατυχήματος, να πάρει μαζί του το ασύρματο μικρόφωνο του C.B. του και να κατεβεί στην χαράδρα στο χώρο του ατυχήματος.

Από εκεί μπορεί να δώσει και να λάβει άμεσα πληροφορίες για την κατάσταση των επιβατών, να ζητήσει συγκεκριμένη βοήθεια, και να γίνει ο άνθρωπος που έχοντας άμεση επαφή με τον χώρο του ατυχήματος να σώσει ζωές.

Φυσικά όταν δεν υπάρχουν τέτοια γεγονότα το ασύρματο μικρόφωνο το χρησιμοποιεί για τις καθημερινές του επικοινωνίες χωρίς να μπερδεύεται με το ενοχλητικό, πολλές φορές, σπιράλ καλώδιο του συμβατικού μικροφώνου.
Αν όλα αυτά σας φαίνονται «πολύ μπροστά», και τα ενδιαφέροντα σας περιορίζονται σε ένα απλό mobile ραδιοτηλέφωνο C.B., και εδώ υπάρχουν εξαιρετικής τεχνολογίας και χρηστικότητας. Ας δούμε κάποια παραδείγματα:


Απλό mobile ραδιοτηλέφωνο με διαμόρφωση AM/FM.

Τα mobile ραδιοτηλέφωνα C.B. αυτής της κατηγορίας είναι και τα πολυπληθέστερα στην αγορά.  Είναι εφοδιασμένα με διαμόρφωση ΑΜ/FM, αυτόματο ή χειροκίνητο Squelch, RF GAIN, MIC GAIN, αλλά και ισχυρότατα φίλτρα όπως NB/ANL και HI-CUT. Στα περισσότερα σύγχρονα ραδιοτηλέφωνα υπάρχουν μνήμες στις οποίες καταχωρούνται τα «αγαπημένα» κανάλια του C.B-er, τα οποία μπορούν αυτόματα να ελέγχονται περιοδικά (Memory Scan) κατά την διάρκεια της οδήγησης.

Εγώ για παράδειγμα στο στην μνήμη -1, αποθηκεύω το κανάλι 9 (κανάλι κινδύνου), στην μνήμη -2 αποθηκεύω το κανάλι 11 (κανάλι κλήσεων), στην μνήμη -3 αποθηκεύω το κανάλι 13 (άτυπα κανάλι εθνικών οδών στην Ελλάδα), στην μνήμη -4 αποθηκεύω το κανάλι ΧΧ (στο οποίο συνομιλώ με την σύζυγο, τα παιδιά μου ή τους φίλους μου), και στην μνήμη -5 αποθηκεύω το κανάλι 40 (κανάλι πυρασφαλείας).

Το σύνολο των ενδείξεων ενός συνηθισμένου mobile C.B.

Στον βασικό εξοπλισμό του ραδιοτηλεφώνου πολλοί κατασκευαστές ενσωματώνουν S-meter, γέφυρα στασίμων κυμάτων - SWR meter, και Wattmeter! Οι περισσότερο «προχωρημένοι» κατασκευαστές εφοδιάζουν το ραδιοτηλέφωνο με ένα SWR ή Antenna warning LED το οποίο ειδοποιεί τον C.B-er για την ύπαρξη ισχυρού προβλήματος στην κεραία του αυτοκινήτου.
Πολλοί συχνά στην ψηφιακή οθόνη του ραδιοτηλεφώνου εμφανίζεται ταυτόχρονα με τον αριθμό του καναλιού και η συχνότητα στην οποία αντιστοιχεί, αλλά και το είδος του mode που έχετε επιλέξει.

Μια εξαιρετική δυνατότητα των σύγχρονων C.B. είναι η δυνατότητα του Dual Watch (DW), δηλαδή πρακτικά ταυτόχρονη ανίχνευση δύο καναλιών της μνήμης. Για παράδειγμα είσαι σε μόνιμη ακρόαση στο κανάλι 11 (κανάλι κλήσεων) και ταυτόχρονα παρακολουθείς το κανάλι 39 όπου περιμένεις κλήση από κάποιο φίλο σου ή την σύζυγο σου κλπ. Αυτή τη λειτουργία την λατρεύω ,και την χρησιμοποιώ συνήθως στις διακοπές, όπου βρίσκομαι σε μόνιμη ακρόαση στο κανάλι 11, και συγχρόνως περιμένω κλήση από την σύζυγο ή τα παιδιά μου στο 37 (το αγαπημένο κανάλι στις διακοπές μας).

Η εγκατάσταση του ραδιοτηλεφώνου C.B. στο αυτοκίνητο.

Κανένα ραδιοτηλέφωνο C.B. δεν μπορεί να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του αν δεν εγκατασταθεί σωστά. Οι φάσεις εγκατάστασης ενός ραδιοτηλεφώνου είναι οι εξής:

Μηχανική στήριξη.

Η σωστή μηχανική στήριξη ενός ραδιοτηλεφώνου C.B. είναι το Α και το Ω για την μακροζωία του, αλλά και για τον εύκολο χειρισμό του. Στην επόμενη εικόνα μπορείτε να δείτε την μηχανική στήριξη των περισσοτέρων C.B. στης αγοράς στο αυτοκίνητο.
Η σωστή μηχανική στήριξη του C.B.  είναι το Α και το Ω για την μακροζωία του.

Κάθε mobile  ραδιοτηλέφωνο C.B. ανεξάρτητα από την τιμή του, είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να αντέχει στις δονήσεις που δέχεται κατά την κίνηση του αυτοκινήτου. Η μηχανική τους κατασκευή είναι απόλυτα στιβαρή, και οι κολλήσεις πάντοτε «καλοβρασμένες» από ειδική βιομηχανική  «μπανίερα» κόλλησης, και ελεγμένες από το Quality Control του εργοστασίου.

Επομένως κάθε ραδιοτηλέφωνο C.B. έχει όλη εκείνη την υποδομή για να εργαστεί μέσα σε ένα αυτοκίνητο για πολλές δεκαετίες. Για να γίνει αυτό κατά την τοποθέτησή του θα πρέπει να προσέξετε τα εξής:


Η πλέον συνηθισμένη θέση που τοποθετείται το C.B. στο αυτοκίνητο.

  1. Επιλέξτε το σημείο στο οποίο θα εγκαταστήσετε το ραδιοτηλέφωνό σας έτσι ώστε, να είναι εύκολο στον χειρισμό του κατά την διάρκεια της οδήγησης τόσο κατά την διάρκεια της ημέρας, όσο και κατά την διάρκεια της νύχτας.

Το εργονομικότερο σημείο τοποθέτησης του C.B. Εύκολος χειρισμός ημέρα – νύχτα.

  1. Προσπαθήστε το σημείο αυτό να είναι μεταλλικό, αν και αυτό είναι μάλλον σπάνιο αφού τα «ταμπλώ» των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι πλαστικά.
  2. Χρησιμοποιήστε το ειδικό <Π> που συνοδεύει το C.B. σας. Ανοίξετε τρύπες και βιδώστε το καλά – καλά, όσο πιο σφιχτά μπορείτε, να μην έχει καθόλου «μπόσικα». Μην σκέπτεστε τις τρύπες  στο ταμπλό, όταν έρθει η ώρα να το πουλήσετε, θα τις καλύψετε με δύο ωραίες διακοσμητικές βίδες μαύρου χρώματος, ή θα βάλετε επάνω ένα φτηνό θερμόμετρο και… ούτε γάτα – ούτε ζημιά.  HiHi… Μέχρι στιγμής έχω πουλήσει επτά  αυτοκίνητα και κανένας από τους αγοραστές δεν μου παραπονέθηκε.
  3. Έχοντας καλά στερεωμένο το <Π> , τοποθετήστε το ραδιοτηλέφωνο στον κενό χώρο του <Π> και χρησιμοποιώντας τις ειδικές βίδες στερεώστε το επάνω στο <Π>. Προσοχή. Αν τις χάσετε μην χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε βίδα, ελέγξτε το μήκος της γιατί πολλά C.B. «κάηκαν»  με μπόλικο λευκό καπνό όταν η βίδα έκανε ένα ωραιότατο βραχυκύκλωμα με τα εξαρτήματα της πλακέτας.
  4. Αν το <Π> έχει στερεωθεί σε πλαστικό ταμπλό, κάνετε την εξής επιπλέον εργασία: Σε ένα καλώδιο διαμέτρου 1mm μαύρου χρώματος (για να μην κάνει αντίθεση με το ταμπλό) κολλήστε ένα ακροδέκτη με οπή διελεύσεως, λίγο μεγαλύτερη από την διάμετρο της βίδας που στερεώνει το C.B. στο <Π>. Περάστε τον ακροδέκτη αυτό μέσα σε μια από τις δύο βίδες που στερεώνουν το C.B. στο <Π> και σφίξτε τις όσο πιο σφιχτά μπορείτε. Την άλλη άκρη με ένα άλλο ακροδέκτη θα την βιδώσετε στο κοντινότερο προς το C.B. μεταλλικό σημείο. Αν δεν υπάρχει κάτι, χρησιμοποιήστε μια από τις βίδες που συγκρατούν τα διακοσμητικά πλαστικά «μασπιέ» με  την μοκέτα του σαλονιού. Το καλώδιο αυτό είναι απαραίτητο να συνδεθεί γιατί γειώνει το κέλυφος του ραδιοτηλεφώνου στο «σασσί» του αυτοκινήτου. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται οποιαδήποτε διαρροή RF. Πολλά ραδιοτηλέφωνα ΔΕΝ έχουν συνδεδεμένο το κέλυφός τους με το (-) μείον επειδή προορίζονται να τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα των οποίων είτε ο αρνητικός πόλος συνδέεται στο «σασσί», είτε ο θετικός!!! Πόλος. Η «προσγείωση» της RF γίνεται με συστοιχίες πυκνωτών 0,1 μF.
  5. Πριν θεωρήστε ότι έχετε τελειώσει με την μηχανική εγκατάσταση του ραδιοτηλεφώνου, βεβαιωθείτε ότι C.B. και αυτοκίνητο είναι ένα «σώμα», τότε και μόνο τότε οι δονήσεις μοιράζονται σε όλο το αμάξωμα οπότε το C.B. απορροφά ένα πολύ μικρό μέρος κραδασμών.

C.B. και αυτοκίνητο πρέπει είναι ένα «σώμα». Μόνο τότε δέχεται της λιγότερες δονήσεις.


Η ηλεκτρική σύνδεση του ραδιοτηλεφώνου με την μπαταρία.

Όσο σοβαρή είναι η μηχανική στήριξη του ραδιοτηλεφώνου C.B., άλλο τόσο σημαντική είναι η σωστή παροχή τάσεως από την μπαταρία. Ο κατασκευαστής κάθε ραδιοτηλεφώνου δίνει ένα καλώδιο τροφοδοσίας χρώματος μαύρου – κόκκινου με συγκεκριμένο μήκος και διατομή.

Αυτό το καλώδιο καλό είναι να μην το «ματίσετε» με επιπλέον καλώδιο, γιατί αυξάνει την αντίσταση του και οδηγεί σε πτώση τάσεως. Αν χρειαστεί να αυξήσετε το μήκος του, τότε χρησιμοποιείστε καλώδιο ίδιας ή μεγαλύτερης διατομής, και ΠΟΤΕ μικρότερης. Προσέξετε τα καλώδια να τα «πλέξετε» μεταξύ τους, να τα κολλήσετε με κόλληση 60/40, και να βάλετε από επάνω  θερμοσυστελλόμενο «μακαρόνι». Θα πλέξετε και θα κολλήσετε το μαύρο καλώδιο και θα το προστατεύσετε με το θερμοσυστελλόμενο μακαρόνι, το ίδιο θα κάνετε με το κόκκινο καλώδιο, και τέλος από επάνω θα προστατεύσετε και τα δύο θερμοσυστελλόμενα μακαρόνια με ένα τρίτο, μεγαλύτερης διατομής και λίγο μεγαλύτερου μήκους.

Τα καλώδια τροφοδοσίας από το C.B. στην μπαταρία απευθείας.

Ποτέ δεν χρησιμοποιούμε «κλέμμες» για να συνδέσουμε τα καλώδια, ποτέ δεν στρίβουμε απλά τα καλώδια και τα μονώνουμε με μονωτική ταινία. Κάποια στιγμή η μονωτική ταινία θα ξεραθεί και θα γίνει βραχυκύκλωμα. Τα χειρότερα αρχίζουν όταν χαλαρώσει η μονωτική ταινία και το στρίψιμο των καλωδίων, τότε αναπτύσσεται θερμοκρασία λόγω της ατελούς επαφής και μικροσπινθυρισμοί. Το αποτέλεσμα θα είναι να «χαμηλώνει» η φωτεινότητα του C.B. κατά την εκπομπή, να παρατηρούνται αυξομειώσεις στο σήμα ή την διαμόρφωση, και τέλος μόνιμος ή παροδικός θόρυβος στην λήψη.  Πάντοτε θερμοσυστελλόμενο επάνω από πλεγμένα και κολλημένα καλώδια, είναι νόμος.

Πολύ σημαντικό είναι η διέλευση του καλωδίου τροφοδοσίας του ραδιοτηλεφώνου C.B. να γίνει από τις ειδικές πλαστικές και μονωτικές «τάπες» διέλευσης  οι οποίες επιτρέπουν την διέλευση καλωδίων από επιλεγμένα στεγανά και ασφαλή σημεία. Αποφύγετε να ανοίξετε δικές σας τρύπες στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, αποφύγετε να οδεύσετε τα καλώδια από «περάσματα» γεμάτα από καλώδια. Βρείτε μια άδεια τάπα και περάστε από εκεί το καλώδιο τροφοδοσίας του C.B, είναι ότι καλύτερο.

Αφού περάσετε το καλώδιο μέσα στο διαμέρισμα του κινητήρα, συνδέστε απευθείας τα καλώδια στους πόλους της μπαταρίας χρησιμοποιώντας τους ειδικούς ακροδέκτες που υπάρχουν στο εμπόριο. Στερεώστε καλά το καλώδιο με πλαστικά δεματικά μαύρου χρώματος και αρκετά πλατιά, επάνω σε σημεία όπου δεν υπάρχουν κραδασμοί πχ ή ίδια η μηχανή ή πηγές θερμότητας πχ «πολλαπλή εξαγωγής». Αποφύγετε να βρίσκεται τα καλώδια τροφοδοσίας του C.B. κοντά στα μπουζί, αλλά και στον «εγκέφαλο» του αυτοκινήτου, και τέλος αποφύγετε όσο είναι δυνατόν να τροφοδοτήσετε το C.B. σας από την ασφαλειοθήκη του αυτοκινήτου ή τον αναπτήρα.

 Αν για διαφόρους λόγους δεν είναι δυνατή η τροφοδοσία απευθείας του C.B. από την μπαταρία, τότε η επόμενη λύση είναι η ασφαλειοθήκη του αυτοκινήτου.


Σύνδεση mobile C.B. στην ασφαλειοθήκη.

Η ασφαλειοθήκη στα περισσότερα αυτοκίνητα βρίσκεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, και προσφέρετε για να συνδέσουμε το καλώδιο τροφοδοσίας του C.B. και να αποφύγουμε την ταλαιπωρία της όδευσης του καλωδίου από τον θάλαμο τον επιβατών στον θάλαμο της μηχανής.

Εδώ η σύνδεση γίνεται ως εξής: 


Χρησιμοποιήστε τον ειδικό ρευματολήπτη για να συνδέσετε το C.B. με τον αναπτήρα του αυτοκινήτου.

Επιλέγουμε μια ελεύθερη θέση στην ασφαλειοθήκη και βιδώνουμε το κόκκινο καλώδιο, αφού προηγουμένος «γανώσουμε» με καλάι την άκρη του. Αν η ασφαλειοθήκη το επιτρέπει χρησιμοποιούμε ένα κολλητό ακροδέκτη που είναι περισσότερο αντοχικός στην μηχανική καταπόνηση και δίνει καλύτερη αγωγιμότητα.

Στην συνέχεια κολλάμε στο μαύρο καλώδιο οπωσδήποτε ένα ακροδέκτη κατάλληλης διαμέτρου, ώστε να περνά από μέσα με σχετική άνεση μια βίδα, ανοίγουμε μια τρύπα στο σασσί όσο το δυνατόν πιο κοντά στην ασφαλειοθήκη, και βιδώνουμε όσο γίνεται πιο σφιχτά την βίδα. Πάνω και κάτω από την βίδα βάζουμε λίγη σιλικόνη για προστασία από την οξείδωση και ήμαστε έτοιμοι.

Αν η σύνδεση του C.B. δεν είναι δυνατή ούτε απευθείας στην μπαταρία, αλλά ούτε και στην ασφαλειοθήκη, τελευταία ευκαιρία είναι να τροφοδοτηθεί από την τάση του ηλεκτρικού αναπτήρα. Χρησιμοποιήστε τον ειδικό ρευματολήπτη που δίνει ο κατασκευαστής μέσα στην συσκευασία του ραδιοτηλεφώνου, και αν δεν τον έχει συμπεριλάβει στον εξοπλισμό του, αγοράστε ένα, προσέχοντας την πολικότητα. Το κόκκινο καλώδιο θα συνδεθεί στον κεντρικό αγωγό, και το μαύρο στα «πτερύγια» της γείωσης.

Καταστολή των «παρασίτων» από την ανάφλεξη


Μπουζί, ο εχθρός! του C.B.

Η αλήθεια είναι ότι οι συσκευές C.B. εμπίπτουν στον νόμο περί…. Ρατσισμού!!!! Αγαπούν με πάθος τα αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρες, και αισθάνονται κάπως «άβολα» με τους βενζινοκινητήρες. Σε ότι αφορά τα ραδιοτηλέφωνα C.B. οι πετρελαιοκινητήρες πλεονεκτούν σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες επειδή δεν χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς αναφλεκτήρες, τα «μπουζί» δηλαδή.

Τα μπουζί παράγουν ένα σπινθήρα που προκύπτει από μια υψηλή τάση της τάξεως των 30.000  Volt περίπου. Τόσο η ίδια η διαδικασία της ανάφλεξης, όσο και η διαδικασία της παραγωγής και μεταφοράς της υψηλής τάσης παράγει ένα πλήθος «παρασίτων» τα οποία εμφανίζονται ως ένας αποκρουστικός θόρυβος στο μεγάφωνο του C.B. Αυτό τον προαιώνιο εχθρό του C.B. έχουν επιχειρήσει να τον νικήσουν με πολλούς τρόπους, όπως:

  1. Αντικατάσταση των συμβατικών μπουζί με άλλα «αντιπαρασιτικά»

Αντιπαρασιτικό μπουζί, «φιλικό» προς το C.B.

  1. Αντικατάσταση των μπουζοκαλωδίων με αντιπαρασιτικά.

          
Αντιπαρασιτικά μπουζοκαλώδια. Μειώνουν ή και εξαφανίζουν τα «παράσιτα» της ανάφλεξης.

  1. Τοποθέτηση αντιπαρασιτικών φίλτρων σε «σειρά» με το καλώδιο τροφοδοσίας του C.B.

Αντιπαρασιτικό ρεύματος 12-16 Volt. Το φίλτρο που «καθαρίζει» την τάση από τα παράσιτα της ανάφλεξης.

  1. Οι ίδιες οι συσκευές C.B. είναι εφοδιασμένες με ηλεκτρονικά φίλτρα σκοπός των οποίων είναι η καταπολέμηση των παρασίτων. Τα φίλτρα αυτά είναι:
            NB = Noise Blanker
            ANL = Automatic Noise Limiter
            HI-CUT = High Cut Filter
            ESP = Electronic Speech Processor.

Το πρόβλημα των παρασίτων που προκαλεί το σύστημα της ανάφλεξης των αυτοκινήτων παρουσιάζεται στην διαμόρφωση ΑΜ, λιγότερο στην διαμόρφωση SSB, και σχεδόν καθόλου στην διαμόρφωση FM.

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα το πρόβλημα των παρασίτων της ανάφλεξης είναι περιορισμένο, και στις περισσότερες περιπτώσεις η συνδυασμένη εφαρμογή των φίλτρων NB, ANL, HI-CUT και ESP φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα είναι σχεδόν βέβαιο ότι πρέπει να αντικατασταθούν τα μπουζιά και τα μπουζοκαλώδια με αντιπαρασιτικά, και μόνο αν αυτό δεν φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα, τότε τοποθετούμε το αντιπαρασιτικό ρεύματος.

Αν φτάσετε στο έσχατο σημείο να τοποθετήσετε το αντιπαρασιτικό ρεύματος, αυτό θα πρέπει να τοποθετηθεί ΜΕΣΑ στην καμπίνα των επιβατών, και όσο το δυνατόν κοντύτερα στο C.B. γιατί το φίλτρο «κόβει» τα παράσιτα από την μπαταρία μέχρι το σημείο που το τοποθετούμε, από εκεί και μετά το καλώδιο τροφοδοσίας είναι απροστάτευτο, και εκτεθειμένο  στα επαγωγικά παράσιτα που φτάνουν στο καλώδιο, για όλο το μήκος από το φίλτρο έως το σημείο που «μπαίνει» μέσα στο C.B.

Το φίλτρο ΑΠΑΙΤΕΙ πολύ καλή και ΑΜΕΣΗ γείωση στο σασσί του αυτοκινήτου. Από προσωπική εμπειρία σας λέω ότι έχω γειώσει απευθείας το φίλτρο στο πάτωμα του αυτοκινήτου, με άριστα αποτελέσματα.

Σε μια και μοναδική περίπτωση που τα παράσιτα δεν «κοβόταν με τίποτα», έκανα το εξής:

Τοποθέτησα ένα Inverter 12/230 Volt 150 Watt, από τα πάμπολλα που υπάρχουν στην αγορά, το συνέδεσα στον αναπτήρα του αυτοκινήτου, και στην συνέχεια τροφοδότησα ένα γραμμικό τροφοδοτικό 230Volt/ 13.8 Volt/ 5 Ampere. Όταν άνοιξα το C.B. για να το δοκιμάσω, ως δια «μαγείας» τα παράσιτα είχαν χαθεί. Έχει κόστος βέβαια, αλλά με 6000 στροφές στο στροφόμετρο δεν ακουγόταν «τίποτε», σε κανένα κανάλι.


Αν και έχει κόστος, αν και απαιτεί χώρο, «έκοψε» ολοκληρωτικά τα παράσιτα από το καλώδιο τροφοδοσίας του C.B.

Αν η είσοδος των παράσιτων της ανάφλεξης γίνεται από την κεραία, τότε καλό είναι να τοποθετήσετε ένα Antenna Noise clipper / suppressor, δηλαδή ένα ψαλιδιστή / συμπιεστή θορύβου για την κεραία. Η συσκευή αυτή τοποθετείται μεταξύ του C.B. και της κεραίας, και σκοπός του είναι να ψαλιδίσει την ένταση και να συμπιέσει το πλάτος του θορύβου της ανάφλεξης που διεισδύει από την κεραία στην κάθοδο, και από εκεί στον δέκτη του C.B.


Ψαλιδιστής / συμπιεστής των παρασίτων της ανάφλεξης που επάγονται στην κεραία του C.B.

Η θέση της  mobile κεραίας C.B.

Το Α και το Ω για την σωστή λειτουργία ενός mobile ραδιοτηλεφώνου C.B, είναι η σωστή τοποθέτηση της κεραίας του. Υπάρχουν πάμπολλες κεραίες στην αγορά, και αρκετές  βάσεις για την στήριξή τους στο αυτοκίνητο. Η σωστή επιλογή του «πακέτου»: βάση στήριξης, σημείο τοποθέτησης της κεραίας, η ίδια η κεραία και η ρύθμιση της, θα μας δώσει την μεγαλύτερη δυνατή εμβέλεια.

Η διαδικασία τοποθέτησης μιας κεραίας σε ένα αυτοκίνητο ξεκινά από την επιλογή του σημείου στο οποίο θα τοποθετηθεί. Οι πιθανές θέσεις για την τοποθέτηση της κεραίας σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο είναι οι εξής:


Πιθανές θέσεις εγκατάστασης της κεραίας C.B. σε επιβατηγό αυτοκίνητο.

Η καλύτερη θέση για την τοποθέτηση μιας mobile κεραίας C.B, είναι η θέση <Ζ>, η οποία προσφέρει σχεδόν ομοιόμορφη πανκατευθυντική εκπομπή – λήψη.


Θέση <Ζ>, η καλύτερη θέση για την τοποθέτηση μιας mobile κεραίας C.B.

Πολύ συχνά επιλέγετε η θέση <Ε>, επειδή η πόρτα του port baggage  προσφέρετε για εύκολη τοποθέτηση της κεραίας, αλλά και γιατί έχει καλή και σχετικά ομοιόμορφη απόδοση. Η μέγιστη εκπομπή -  βρίσκεται στην κατεύθυνση  που «κοιτάζει» το καπό της μηχανής.


Θέση <Ε>, η κεραία στο κέντρο του πίσω καπό.

Η Τρίτη πιο αγαπημένη θέση είναι η <Α>. Εδώ η κεραία τοποθετείται στην υδρορροή του αυτοκινήτου ανάμεσα στις δύο πλαϊνές πόρτες του αυτοκινήτου. Η κατεύθυνση εκπομπής είναι τρίπλευρη με το μεγαλύτερο μέρος της ισχύος να εκπέμπετε εμπρός – πίσω, και την απέναντι πλευρά από αυτή που έχει τοποθετηθεί η κεραία.

Πολλές φορές είναι απαραίτητο να αυξήσουμε την ένταση της ακτινοβολουμένης ισχύος, αλλά και να λαμβάνουμε πολύ ασθενεί σήματα στο αυτοκίνητο, για τον λόγω αυτό τοποθετούμε και στις δύο πλευρές των υδρορροών του αυτοκινήτου δύο ίδιες κεραίες και τις ενώνουμε μεταξύ τους με μια ειδική κάθοδο η οποία επιτρέπει την ομαλή προσαρμογή τους με το C.B.

Ένα τέτοιο καλώδιο μπορείτε να δείτε στην επόμενη εικόνα…..


Με αυτό το ειδικό καλώδιο προσαρμογέα συνδέονται δύο ίδιες κεραίες mobile στο ραδιοτηλέφωνο C.B


Θέση <Α>. Κεραία στο πλαί δεξιά, η μέγιστη εκπομπή είναι εμπρός-πίσω και αριστερά.

Την τέταρτη θέση στις προτιμήσεις των C.B-ers έχει η τοποθέτηση της κεραίας στην πίσω μεριά του «ουρανού» του αυτοκινήτου, επάνω σχεδόν από το πίσω τζάμι <Β>. Εδώ η κατεύθυνση της εκπομπής είναι προς το καπό της μηχανής, ενώ η απέναντι ακριβώς θέση επάνω από το μπροστινό τζάμι του οδηγού χρησιμοποιείται σπάνια. Συνήθως την θέση αυτή την έχει ήδη καταλάβει η κεραία του ραδιοφώνου.


Θέση <Β>. Κεραία πίσω στον «ουρανό» επάνω από το πίσω τζάμι. Η μέγιστη ακτινοβολία είναι προς την κατεύθυνση της μηχανής.

Η πέμπτη θέση προτίμησης καταλαμβάνεται από την τοποθέτηση της κεραίας σε μια από τις πίσω θέσεις στο καπώ ή στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, εικόνα <Γ>. Εδώ το κύριο μέρος της εκπομπής γίνεται εμπρός και διαγώνια σε σχέση με το σημείο τοποθέτησης της κεραίας.


Θέση <Γ>, κεραία πίσω και στο πλάι αριστερά. Εκπέμπει μπροστά και δεξιά.

Η τελευταία θέση αφορά την εικόνα <Δ> και αφορά την τοποθέτηση της κεραίας κάπου στα μπροστινά «φτερά» του αυτοκινήτου. Η θέση αυτή καλό είναι να αποφεύγεται επειδή βρίσκεται πολύ κοντά στην μηχανή και ο κίνδυνος να «απορροφά» η κεραία παράσιτα από το σύστημα ανάφλεξης είναι μεγάλος.


Θέση <Δ>. Να αποφεύγεται, υπάρχει κίνδυνος η κεραία να «απορροφά» παράσιτα από την μηχανή.

Στην επόμενη εικόνα μπορείτε να δείτε την συμπεριφορά της κεραίας ανάλογα με την θέση που θα τοποθετηθεί. Μελετήστε την εικόνα πολύ καλά γιατί η κάθε θέση δίνει μια διαφορετική συμπεριφορά στην κεραία όχι μόνο ως προς τα πού συγκεντρώνεται η μέγιστη ακτινοβολία, αλλά και τι ισχύ εκπέμπει η κεραία.


Κατεύθυνση και ισχύ εκπομπής ανάλογα με την θέση της κεραίας στο αυτοκίνητο.

Στην εικόνα λοιπόν βλέπουμε ότι:

Με την κεραία στο κέντρο του «ουρανού» η κεραία δημιουργεί ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο με ένταση που αντιστοιχεί στα 5 Watt ενός Ραδιοτηλεφώνου C.B. με διαμόρφωση ΑΜ, και πανκατευθυντική εκπομπή – λήψη. (Κόκκινες γραμμές).

Αν η κεραία τοποθετηθεί πίσω και αριστερά στο port baggage, τότε  κεραία δημιουργεί ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο με ένταση που αντιστοιχεί στα 2.3 Watt, και κατεύθυνση εκπομπής λήψης διαγώνια εμπρός και δεξιά. (Μωβ γραμμή).

Με την τοποθέτηση της κεραίας στην μέση του port baggage η κεραία δημιουργεί ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο με ένταση που αντιστοιχεί στα 2.6 Watt, και κατεύθυνση εκπομπής λήψης  εμπρός στην ευθεία της μηχανής του αυτοκινήτου. (Πράσινη γραμμή).

Τέλος αν επιλέξετε να τοποθετήσετε την κεραία στο εμπρός δεξιό «φτερό», η κεραία δημιουργεί ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο με ένταση που αντιστοιχεί στα 2.7 Watt και κατεύθυνση  εκπομπής – λήψης πίσω και αριστερά (Πορτοκαλί  γραμμή).

Επομένως η τοποθέτηση της κεραίας δεν είναι μόνο θέμα αισθητικής και ευκολίας στην τοποθέτηση, αλλά και θέμα λειτουργικής απόδοσης του ραδιοτηλεφώνου.


Βάσεις κεραιών C.B.

Υπάρχουν δύο ειδών βάσεων για κεραίες C.B. οι βιδωτές, και οι μαγνητικές. Οι βιδωτές κεραίες από κάθε πλευρά είναι οι προτιμότερες, για  πολλούς λόγους, οι κυριότεροι είναι οι εξής:

  1. Παρέχουν ισχυρή στήριξη στην κεραία, αφού βιδώνουν σταθερά επάνω στο αμάξωμα. Με τον τρόπο αυτό η κεραία δεν κινδυνεύει να «ξεκολλήσει» είτε από τον «αέρα» στις υψηλές ταχύτητες των εθνικών οδών, είτε από κτύπημα σε κάποιο δένδρο, τέντα κλπ.
  2. Έχουν την καλύτερη ηλεκτρική επαφή με το αμάξωμα του αυτοκινήτου παρέχοντας στην κεραία την καλύτερη δυνατή γείωση – radial αυξάνοντας στο μέγιστο την ακτινοβολία της.


Μετά την τοποθέτηση της βάσης ΜΕΤΡΗΣΤΕ μεταξύ βάσης και αμαξώματος. Πρέπει να υπάρχει γαλβανική επαφή μικρής αντίστασης.

  1. Οι κεραίες οι οποίες «φιλοξενούνται» επάνω σε   βιδωτές βάσεις έχουν τα λιγότερα δυνατόν στάσιμα, που σε πάρα πολλές περιπτώσεις φτάνουν και στο 1:1 ακριβώς, και μάλιστα και στα 40 κανάλια.

Δυστυχώς οι βιδωτές βάσεις έχουν τα εξής μεγάλα μειονέκτημα:


Βιδωτή βάση νεροχύτη. Οι αλενόβιδες θα πρέπει να «σπάσουν» το χρώμα για να έχουν ηλεκτρική επαφή με το αμάξωμα.

  1. Καθώς βιδώνουν στο αμάξωμα, τραυματίζει το χρώμα του, και αφαιρούν μέρος της αντισκωριακής προστασίας. Δεν υπάρχει τρόπος να το αποφύγουμε, επειδή οι βίδες θα πρέπει να έρθουν σε άμεση επαφή με το αμάξωμα για να «σφίξουν».


Βιδωτή βάση για καπό.  Και αυτή σφίγγει με αλενόβιδες.

  1. Οι «περαστές» βάσεις απαιτούν το άνοιγμα μιας ευμεγέθους τρύπας για να περάσει το σώμα της ίδιας της βάσεις, ώστε να έρθει σε άμεση επαφή με το αμάξωμα, και με μια κατάλληλη βίδα να σφίξει και να γίνει «ένα» με αυτό.

Βάση «περαστή» στο αμάξωμα. Η ιδανική, αλλά απαιτεί τρύπα  στο αμάξωμα.
  1. Σε περίπτωση πώλησης του αυτοκινήτου το αυτοκίνητο θα πρέπει να βαφτεί στο σημείο που «έπιαναν» οι βίδες, και στην περίπτωση της βάσης που τοποθετείται σε τρύπα στο αμάξωμα, η τρύπα θα πρέπει να κλείσει και το σημείο να βαφτεί. Αυτές οι διορθωτικές πράξεις  έχουν ένα σημαντικό κόστος, διαφορετικά θα πρέπει να πουλήσετε το αυτοκίνητο μαζί με την βάση και το καλώδιο της. Και εδώ χάνουμε χρήματα, και επί πλέον, θα πρέπει να βρούμε αγοραστή που να δέχεται να αγοράσει το αυτοκίνητο μαζί με την κεραία.

Οι μαγνητικές κεραίες είναι μια εξαιρετική λύση, αφού δεν γίνεται καμιά σοβαρή φθορά στο χρώμα και στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, αλλά έχει τα εξής μειονεκτήματα:

Κλασσική μαγνητική κεραία με πηνίο στην βάση.

  1. Η κεραία δεν έχει την καλύτερη δυνατή γείωση, αφού η γείωση παρέχετε στην κεραία από το «μπλεντάζ» του καλωδίου που συνδέει την κεραία με το C.B. – κάθοδος.
  2. Η κεραία έχει μικρότερη απόδοση σε σχέση με μια ίδια που βρίσκεται σε μια βιδωτή βάση.
  3. Τα στάσιμα των κεραιών που βρίσκονται σε μαγνητικές βάσεις πολλές φορές δεν κατεβαίνουν στο 1:1, αντίθετα βρίσκονται μεταξύ 1:1,3 – 1:1,8 καθώς κινούμαστε μεταξύ των καναλιών 1 – 40.

Φυσικά σε περίπτωση πώλησης του αυτοκινήτου, απλά αφαιρούμε την μαγνητική βάση,  γυαλίζουμε τοπικά με μια «αλοιφή» το χρώμα και τελειώσαμε!



Μαγνητική βάση κεραίας C.B.


Η επιλογή του είδους της βάσης που θα χρησιμοποιήσετε είναι δική σας. Αν επιλέξετε την βιδωτή, αφού βιδώσετε τις βίδες ή την ίδια την βάση στο αμάξωμα, βάλτε αρκετή σιλικόνη για να προστατεύσετε το αμάξωμα από την σκουριά.

Στην επόμενη εικόνα μπορείτε να δείτε την διαφορά σε dB μεταξύ μιας βιδωτής και μια μαγνητικής κεραίας βάσεως.


Απώλειες θέσεις βιδωτών και μαγνητικών κεραιών.

Με βάση την παραπάνω εικόνα η μέση διαφορά μεταξύ βιδωτής και μαγνητικής κεραίας είναι 0.6dB που αντιστοιχεί σε απώλεια 0,7 Watt. Αν σκεφτείτε ότι ένα C.B. ΑΜ/FM έχει συνήθως 4 Watt ισχύ, τότε αν με μια βιδωτή κεραία  εκπέμπουμε και τα 4 Watt, με μια μαγνητική θα εκπέμπουμε 3,3 Watt δηλαδή 14% λιγότερη ισχύ.

Καλό είναι να αποφεύγετε να εγκαταστήσετε την κεραία του C.B. στα σημεία και με τον τρόπο που δείχνουν οι παρακάτω φωτογραφίες:




ΟΧΙ την κεραία χαμηλά στον πίσω προφυλακτήρα.
Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε μια κεραία τοποθετημένη χαμηλά στον προφυλακτήρα του αυτοκινήτου. Ένα μεγάλο μέρος της ισχύος «απορροφάτε» από το αμάξωμα του αυτοκινήτου στην εκπομπή, ενώ εμποδίζει  και την λήψη τις κατευθύνσεις που η κεραία συναντά το αμάξωμα.


ΟΧΙ την κεραία χαμηλά στο πλάι του αυτοκινήτου.

Μια κεραία χαμηλά στο πλάι του αυτοκινήτου «χάνει» ένα μεγάλο μέρος της ισχύος της στην «κολώνα» που μανταλώνει η πόρτα στην εκπομπή, αλλά χάνει και ένα μεγάλο μέρος στην λήψη αφού η κολώνα και ο ουρανός του αυτοκινήτου εμποδίζουν τα ραδιοκύματα να φτάσουν στην κεραία.


ΟΧΙ η κεραία στην πίσω πόρτα των ΤΖΙΠ.

Το αμάξωμα απορροφά ένα μεγάλο μέρος της  ισχύος στην εκπομπή και εμποδίζει μεγάλο μέρος των ραδιοκυμάτων να συλλεχθούν από την κεραία στην λήψη.


ΟΧΙ την κεραία σε προφυλακτήρες και σχάρες.
Στην εικόνα βλέπουμε μια κεραία full size η οποία ενδέχεται να παρουσιάσει μειωμένη απόδοση ή και στάσιμα κύματα, λόγω ατελούς γαλβανικής σύνδεσης του προφυλακτήρα ή της σχάρας με το υπόλοιπο αμάξωμα.


ΟΧΙ την κεραία μεταξύ πόρτας και ρεζέρβας.

Το πηνίο προσαρμογής της κεραίας βρίσκεται ανάμεσα σε ένα πυκνωτή του οποίου ο ένα οπλισμός είναι η πίσω πόρτα του ΤΖΙΠ, και ο άλλος η ζάντα της ρεζέρβας. Αποτέλεσμα αυτού είναι να χάνεται ένα μεγάλο μέρος της ισχύος στην εκπομπή και να ελαττώνεται σημαντικά η λήψη


ΟΧΙ την κεραία μέσα στη «καρότσα».

Και εδώ το αμάξωμα απορροφά μέρος της ισχύος στην εκπομπή, και στην λήψη, εμποδίζει σημαντικό μέρος ραδιοκυμάτων να συλλεγούν από την κεραία.

Η ίδια η κεραία C.B.

Έστω και αν τοποθετήσετε το ακριβότερο C.B. της αγοράς στο αυτοκίνητό σας, δεν θα μπορέσετε να εκμεταλλευτείτε τις πραγματικές δυνατότητές του, αν δεν το συνδέσετε με την κατάλληλη κεραία.

Η κεραία είναι το Α και το Ω σε οποιαδήποτε εγκατάσταση ραδιοτηλεφώνου C.B, είτε αυτό είναι βάσεως, είτε αυτοκινήτου, είτε φορητό.

Η κεραία στην εκπομπή αναλαμβάνει να μετατρέψει το εναλλασσόμενο ρεύμα συχνότητας 27 ΜΗΖ που της στέλνει ο πομπός σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία ίδιας συχνότητας. Στην λήψη κάνει ακριβώς το αντίθετο, μετατρέπει την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολίας συχνότητας 27 ΜΗΖ, σε εναλλασσόμενο ρεύμα 27 ΜΗΖ και το στέλνει στον δέκτη του ραδιοτηλεφώνου C.B.

Είναι προφανές ότι η κεραία είναι ο σύνδεσμος του ραδιοτηλεφώνου C.B.  με τον «έξω κόσμο» μέσω των ραδιοκυμάτων, δηλαδή της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Για μια τόσο σοβαρή δουλειά απαιτείται η καλύτερη δυνατή κεραία, για να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Πολλοί φίλοι C.B-ers δίνουν πολλά χρήματα για να αγοράσουν ένα mobile C.B. με τεράστιες δυνατότητες, και κυριολεκτικά «τσιγκουνεύονται» να αγοράσουν μια εξίσου καλή κεραία η οποία θα αναδείξει τις δυνατότητές του.

Στο εμπόριο υπάρχουν εκατοντάδες mobile κεραίες C.B, από δεκάδες κατασκευαστές, από αυτή την τεράστια αγορά μπορείτε να αγοράσετε την κεραία εκείνη που θα ικανοποιεί τις επικοινωνιακές σας ανάγκες, χωρίς να αδειάζει την τσέπη σας.

Μερικοί εμπειρικοί κανόνες που θα σας βοηθήσουν στην σωστή επιλογή της κεραίας.

  1. Η καλύτερη κεραία για ραδιοτηλέφωνα C.B. είναι η λεγόμενη «Full size κεραία». Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια κεραία λ/4 με μήκος περίπου 2,7m. Η κεραία αυτή τοποθετείται σε ειδική βάση που βιδώνει επάνω στο αμάξωμα του αυτοκινήτου με 3-4 «περαστές» βίδες. Έχει μεγάλο βάρος, μεγάλη «τάνυση» εμπρός – πίσω ή στα πλάγια, ανάλογα με την ταχύτητα της επιτάχυνσης, επιβράδυνσης, ή της αλλαγής της κατεύθυνσης του αυτοκινήτου. Τα στάσιμά της φτάνουν ακόμη και το 1:1 και στα 40 κανάλια του C.B. Το μαστίγιό της απαιτείται να είναι όσο το δυνατό χονδρό και άκαμπτο, αφενός μεν για να αντέχει στις μηχανικές καταπονήσεις, αφετέρου, για να έχει πολύ μικρή αιώρηση ώστε να δημιουργεί τις ελάχιστες δυνατόν διαλείψεις στον ανταποκριτή σας.
  2. Επειδή η εγκατάσταση μιας τέτοιας κεραίας είναι δύσκολη και εν πολύς «άβολη», ιδιαίτερα σε όσους κυκλοφορούν σε πόλεις, σε περιοχές που υπάρχουν χαμηλές γέφυρες, η δένδρα με χαμηλά κλαδιά,  οι κατασκευαστές σχεδίασαν κεραίες μικρότερου μήκους, και χαμηλότερου κόστους, που εγκαθίστανται με μεγαλύτερη ευκολία και μικρότερο κόστος. Οι κεραίες αυτές έχουν μήκος μικρότερο από 2m. Συνήθως οι κεραίες του εμπορίου έχουν μήκος 1,5 έως 1.8 μέτρα. Οι κεραίες με μήκος μικρότερο από το μήκος των λ/4 – full size, έχουν και μικρότερη απολαβή, το πόσο μικρότερη, εξαρτάται από το πόσο μικρότερο είναι το μαστίγιό της σε σχέση με το μαστίγιο της λ/4.
  3. Δεν υπάρχουν κεραίες mobile που να κάνουν θαύματα, και γενικά στον κόσμο των κεραιών υπάρχουν κάποιες αλήθειες που έχουν γίνει αξιώματα με την πάροδο των δεκαετιών. Μερικές από αυτές της αλήθειες είναι:
            Όλες οι κεραίες με μήκος μικρότερο από το μήκος της full size έχουν αρνητική απολαβή σε σχέση με αυτήν, και άρα ακτινοβολούν – λαμβάνουν λιγότερη ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
            Όσο μικρότερη γίνεται η κεραία, τόσο περισσότερο η συμπεριφορά του ραδιοτηλεφώνου μας θυμίζει διάδοση VHF και όχι HF, αφού και το παραμικρό εμπόδιο, ελαττώνει ή και διακόπτει τελείως της επικοινωνία μας.

Όσο πιο «κοντή» είναι μια κεραία C.B. τόσο περισσότερο η συμπεριφορά της θυμίζει διάδοση VHF.

            Όσο μεγαλύτερη είναι η κεραία, τόσο περισσότερο θόρυβο του καναλιού «συλλέγει», αλλά και τόσο μεγαλύτερη εμβέλεια έχει.
            Όλες οι κεραίες ίδιου μήκους δεν έχουν την ίδια απόδοση. Τεράστια σημασία έχει η ποιότητα κατασκευής της κεραίας. Πολλές φορές η ίδιου μήκους κεραία από διαφορετικούς κατασκευαστές παρουσιάζουν απόκλιση στην απόδοσή τους ακόμη και 30%.
            Όλες οι κεραίες δεν έχουν την ίδια συμπεριφορά σε όλα τα αυτοκίνητα. Η ίδια κεραία έχει διαφορετική συμπεριφορά σε ένα μικρού μεγέθους αυτοκίνητο, και διαφορετική σε ένα μεγαλύτερου μεγέθους. Σχεδόν πάντοτε οι κεραίες που έχουν εγκατασταθεί σε αυτοκίνητα μεγάλου μήκους, έχουν την καλύτερη συμπεριφορά.
            Όλες οι κεραίες μικρού μήκους και μεγάλου πηνίου, έχουν μικρό εύρος λειτουργίας. Στο κανάλι 20 παρουσιάζουν χαμηλά στάσιμα, ενώ όσο κατεβαίνουμε προς το κανάλι 1 ή ανεβαίνουμε προς το 40, αυξάνουν θεαματικά.


Στο κανάλι 20 τα στάσιμα πρέπει να είναι πολύ κοντά στο 1:1 και στα κανάλια 1 και 40 έως 1:1,5. Όχι περισσότερα.

            Όλες οι  κεραίες με το πηνίο προσαρμογής στην βάση είναι πιο «αντοχικές» από τις αντίστοιχου μήκους κεραίες που έχουν το πηνίο στην μέση. Αντίστοιχα όσες κεραίες έχουν το πηνίο στην μέση, έχουν καλύτερη μηχανική αντοχή από τις κεραίες που έχουν το πηνίο στην κορυφή. Τέλος υπάρχουν οι ελικοειδής κεραίες των οποίων το πηνίο εκτείνεται ισομερώς  σε όλο το μήκος της.

            Αν μια κεραία δεν έχει καλή γείωση, παρουσιάζει στάσιμα κύματα, δηλαδή κακή προσαρμογή με το C.B. και παρουσιάζει ελαττωμένη εκπομπή και λήψη.
            Είναι απαραίτητο να ελέγχεται με ωμόμετρο, αν το κέλυφος του C.B. και η γείωση της κεραίας, είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, και η συνολική  αντίσταση είναι κατω από 0.5 ΩΜ.
            Συντονίστε προσεκτικά την κεραία σας ανεβοκατεβάζοντας το μαστίγιο της κεραίας, έτσι ώστε στο κανάλι 20, να παρουσιάζει τα λιγότερα στάσιμα και ελέγξτε αν στα κανάλια 1 και 40 δεν ξεπερνούν το 1,5. Αν τα στάσιμα είναι περισσότερα από 1.5 στα άκρα ελέγξτε το κεραιοσύστημα, τις γειώσεις, τους connector-ες, και τις κολλήσεις του πηνίου.
Αυξομειώστε το μήκος της κεραίας στο κανάλι 20, ώστε να έχετε στάσιμα 1:1.

Στάσιμα κύματα και απώλεια ισχύος.

Η παρουσία στασίμων κυμάτων σε οποιοδήποτε κεραιοσύστημα είναι η πρωταρχική αιτία για την απώλεια ισχύος, τόσο στο σήμα που εκπέμπει, όσο και στο σήμα που λαμβάνει.

Η απώλεια σήματος είναι ακριβώς η ίδια τόσο στην εκπομπή, όσο και στην λήψη, και όχι μόνο στην εκπομπή όπως πολλοί φίλοι νομίζουν. Αυτό σημαίνει ότι, ένα κεραιοσύστημα με υψηλά στάσιμα θα έχει χαμηλότερη λήψη σε σχέση με ένα κεραιοσύστημα με μικρότερα στάσιμα.

Επομένως ένα κεραιοσύστημα θα πρέπει να έχει χαμηλά στάσιμα για να εκπέμπει ένα ισχυρό σήμα προς τους ανταποκριτές μας, αλλά και να δέχεται τα σήμα τα των ανταποκριτών μας με την μεγαλύτερη δυνατή ένταση και την μικρότερη δυνατή απώλεια.

Στον επόμενο πίνακα μπορείτε να δείτε το ποσοστό της ισχύος που ακτινοβολεί / λαμβάνει το κεραιοσύστημα σας, και το αντίστοιχο ποσοστό απώλειας.

Πίνακας απωλειών σε σχέση με τα στάσιμα κύματα.

Πώς χρησιμοποιείτε ο πίνακας; Έστω ότι το C.B. σας έχει ισχύ εξόδου 4 Watt, και τα στάσιμα κύματα του κεραιοσυστήματος του αυτοκινήτου σας είναι 1:2, τότε η ισχύς που εκπέμπουμε θα είναι:

                                                   88.9
Ακτινοβολουμένη ισχύς = -----------  Χ 4 Watt = 0.889 Χ 4 = 3.5 Watt.
                                                   100

Στην λήψη τώρα.

Έστω ότι στο κεραιοσύστημα σας φτάνει ένα σήμα 3.2 μVolt που αντιστοιχεί σε 5 μονάδες S, αλλά λόγω των στασίμων κυμάτων (1:2) μόνο το 88.9% μπορεί να οδηγηθεί στο C.B. μας, πόση τάση λοιπόν θα φτάσει; και τι σήμα θα διαβάσουμε στο S-meter;

                                      88.9
Ένταση σήματος = --------- Χ 3.2 μVolt = 0.889 X 3.2 μVolt = 2.8μVolt
                                      100

Αντιστοιχία μονάδων S, προς την τάση που συλλέγει η κεραία του C.B.

Το S-meter λοιπόν δεν θα δείξει S-5, αλλά S-4.4, θα δείξει δηλαδή σημαντικά μικρότερο σήμα. Έτσι λοιπόν το C.B, μας θα εκπέμπει 3.5 Watt, αντί για 4, και θα λαμβάνει 4.3 S, αντί για 5 S.

Mobile C.B. και accessories.

Η αλήθεια είναι ότι ελάχιστα accessories μπορούν να συνδεθούν με το ραδιοτηλέφωνο C.B. ενός αυτοκινήτου, κυρίως λόγω του περιορισμένου χώρου που υπάρχει στο αυτοκίνητο. Δύο όμως θεωρούνται τα πιο συνηθισμένα, το Antenna splitter (διαχωριστής κεραιών), και το RX preamplifier (ο προενισχυτής λήψεως).

Antenna splitter

Antenna splitter

Πρόκειται για μια συσκευή μικρού μεγέθους η οποία επιτρέπει να συνδέσουμε το ραδιο – player (το πάλαι ποτέ ραδιοκασσετόφωνο) του αυτοκινήτου και το C.B. στην κεραία του C.B.

Η χρησιμότητα του είναι η εξής: Αντικαθιστούμε την κεραία του αυτοκινήτου με μια κεραία C.B. εκμεταλλευόμενοι την τρύπα που ήδη υπάρχει στα αμάξωμα του αυτοκινήτου. Με τον τρόπο αυτό έχουμε μια κεραία C.B. με την καλύτερη δυνατή γείωση, τα λιγότερα στάσιμα, και την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση, χωρίς να ανοίξουμε καινούργια τρύπα στο αμάξωμα του αυτοκινήτου.

Το Antenna Splitter δεν πρέπει να σας φοβίζει επειδή στην ουσία πρόκειται για ένα σύνολο καλομελετημένων φίλτρων τα οποία επιτρέπουν στην ισχύ του C.B. να φτάσει στην κεραία χωρίς να εισχωρήσει στην είσοδο του ραδιο – player του αυτοκινήτου. Έτσι μπορείτε να ακούτε μουσική ενώ εκπέμπετε!

R.F. preamplifier

Ρυθμιζόμενος προενισχυτής λήψεως.

Πρόκειται για μια εξωτερική μονάδα προενίσχυσης των ασθενών σημάτων που φτάνουν στην κεραία του C.B, και τα οποία δεν ακούγονται ικανοποιητικά από το μεγάφωνο. Η χρησιμότητά του είναι μοναδική, ειδικά αν χρησιμοποιείται διαμόρφωση FM, η οποία δεν έχει την καλύτερη διαύγεια με τα χαμηλά σήματα.

Τι περιμένουμε από ένα ραδιοτηλέφωνο C.B. αυτοκινήτου;

Με ένα ραδιοτηλέφωνο C.B. αυτοκινήτου περιμένουμε πραγματικά ικανοποιητική επικοινωνία, σε αποστάσεις από 3- 10 Km. Ανάλογα με το γεωγραφικό ανάγλυφο της περιοχής προσδοκούμε να έχουμε την εξής επικοινωνία:

  1. Αυτοκίνητο με περιπατητή 1-5 Km.
  2. Αυτοκίνητο με αυτοκίνητο 8-15 Km
  3. Αυτοκίνητο με σπίτι 15-25 Km.

Ενδεικτικός πίνακας εμβέλειας ραδιοτηλεφώνου αυτοκινήτου.

Τα mobile C.B. σαν Marine C.B.

Στην Ελλάδα η πλειοψηφία των πολύ μικρών σκαφών δεν χρησιμοποιεί κανένα είδος ραδιοτηλέφώνου. Η ασφάλεια του ή των επιβατών τους στηρίζεται συνήθως σε ένα κινητό τηλέφωνο GSM, ενώ  πολύ λίγοι αγοράζουν ένα φορητό πομποδέκτη VHF Marine. Στο εξωτερικό συνηθίζεται οι ντόπιοι ψαράδες ή οι λάτρεις τις θάλασσας με τα πολύ μικρά σκάφη, να επικοινωνούν μεταξύ τους ή με την ξηρά με ραδιοτηλέφωνα C.B. που είναι φτηνά, και φυσικά περισσότερο διαδεδομένα από τα αντίστοιχα ραδιοτηλέφωνα Marine.

Οι ψαράδες πχ ψαρεύουν είτε σε λίμνες, είτε μέσα σε θαλάσσιους   κόλπους, είτε μέσα στην ανοιχτή θάλασσα, αλλά δεν απομακρύνονται παρά ελάχιστα χιλιόμετρα από την ακτή. Το ή τα κανάλια επικοινωνίας των σκαφών μεταξύ τους, αλλά και με τα ραδιοτηλέφωνα βάσης στην ξηρά, ρυθμίζονται κατά περίπτωση τοπικά, επιλέγοντας ένα από τα 40 κανάλια του C.B. στην περιοχή: 26.965 – 27.405 MHZ

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει νομικό καθεστώς για την αδειοδοτημένη τοποθέτηση ραδιοτηλεφώνων C.B. σε σκάφη, παρά μόνο σε αυτοκίνητα. Ενδεχομένως το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Δικτύων, όπου, όταν και εάν αλλάξει το υπάρχων παλαιολιθικό καθεστώς αδειοδότησης των ραδιοτηλεφώνων C.B. να μεριμνήσει για την αδειοδότηση αυτών των μικρών σκαφών. Σήμερα τα πολύ μικρά σκάφη επικοινωνούν με την ξηρά χρησιμοποιώντας φορητά ραδιοτηλέφωνα C.B.

Για λόγους πληρότητας του άρθρου σας παρουσιάζω ένα ραδιοτηλέφωνο C.B. Mobile/Marine, μαζί με τα κανάλια  C.B/Marine που χρησιμοποιούνται στην Αυστραλία, έτσι για να δείτε ότι υπάρχει και «άλλος κόσμος» εκτός από την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ραδιοτηλέφωνο διπλής «μπάντας»: C.B. mobile 26.965-27.405 ΜΗΖ, και C.B. marine 27.680 – 27.980 ΜΗΖ
Στην επόμενη εικόνα μπορείτε να δείτε τα Marine C.B. Channels.


C.B. Marine Channels.

Το νομικό καθεστώς των κινητών ραδιοτηλεφώνων.

Η λειτουργία ραδιοτηλεφώνων C.B. στην Ελλάδα είναι απολύτως νόμιμη. Ως κινητοί σταθμοί C.B. θεωρούνται οι σταθμοί που «προορίζονται για ραδιοεπικοινωνία κατά την διάρκεια της κίνησης ή της στάσης των οχημάτων ξηράς στα οποία είναι εγκατεστημένοι».

Οι κινητοί σταθμοί αδειοδοτούνται με άδειες κατηγορίας Β!, και καλύπτουν την κατοχή και χρήση ραδιοτηλεφώνων ΑΜ με ισχύ έως 5 Watt, και FM με ισχύ 4 Watt. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός ή σύσταση για τα τεχνικά χαρακτηριστικά των κεραιών που θα τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα.

Περισσότερες πληροφορίες για την αδειοδότηση μπορείτε να βρείτε στο site του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Δικτύων.








Επίλογος.

Σύγχρονο ραδιοτηλέφωνο mobile C.B. AM/FM.

Τα ραδιοτηλέφωνα C.B. είναι συσκευές υψηλής τεχνολογίας, που επιτρέπουν στον C.B-er να επικοινωνεί με άλλους C.B.ers σε αποστάσεις που κυμαίνονται από 1 εώς 25 Km ανάλογα με το γεωγραφικό ανάγλυφο κάθε περιοχής.

Ορισμένα από τα κινητά ραδιοτηλέφωνα C.B. έχουν την δυνατότητα να συνεργαστούν με τα κινητά τηλέφωνα GSM, αλλά και να αναπαράγουν αρχεία MP3, ενώ άλλα μπορούν να λειτουργήσουν  σαν  επαναλήπτες σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών.

Απαραίτητο είναι να εγκατασταθούν σταθερά, ώστε να δέχονται τους ελάχιστους δυνατόν κραδασμούς, και να ρυθμιστούν τα στάσιμα στο ελάχιστο δυνατόν. Με ένα σύγχρονο ραδιοτηλέφωνο C.B. και μια κεραία σωστά τοποθετημένη και ρυθμισμένη, ο C.B-er μπορεί να καλύψει μια απόσταση ως και 25 Km.

Αγαπητοί φίλοι, η υπηρεσία C.B. με το υπάρχον πεπαλαιωμένο  νομικό πλαίσιο είναι αδύνατον να εξυπηρετήσει τις σύγχρονες επικοινωνιακές ανάγκες των Ελλήνων πολιτών.

Μετά από 23 χρόνια έχει έρθει η στιγμή να αντικατασταθεί το ΠΔ 156/10-4-1990 με ένα νέο σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο. Ένα νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο η υπηρεσία C.B. δεν θα αντιμετωπίζεται σαν ειδικό ραδιοδίκτυο,  αλλά αυτό που είναι διεθνώς. Μια ελεύθερη για τους πολίτες περιοχή ερασιτεχνικής επικοινωνίας. Μια περιοχή συχνοτήτων όπου ο πολίτης θα μπορεί να επιλέξει χωρίς περιορισμούς το είδος του ραδιοτηλεφώνου, της διαμόρφωσης, και της κεραίας που θα χρησιμοποιήσει, σύμφωνα με τις ανάγκες του.

Οι ραδιοερασιτέχνες με την απόφαση Αριθμ. 38200/1136 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1969/2-9-2011 ήδη ζουν τις καλύτερες ημέρες μετά από χρόνια ταλαιπωρίας και ημίμετρων. Ας ευχηθούμε ότι ήρθε και η ώρα των Ελλήνων C.B-ers μετά από 23 χρόνια προσμονής, να ζήσουν και αυτοί τις δικές τους καλύτερες μέρες.

                                                                                          de C.B. AC488

                                                                                              
                                                                                        Μάκης Μανωλάτος